Cíle řešeného projektu FRVŠ
hlavní stránka | používání průvodce | mapa lokalit | abecední seznam lokalit | o autorech |
Cílem projektu je zpracování vybraných exkurzních lokalit situovaných v regionu Moravy a Slezska. Při výběru exkurzních lokalit byla zohledněna následující kritéria:
dostupnost lokality – lokalita musí být relativně snadno dostupná, nesmí ležet v chráněném území mimo značené cesty (v případě, že lokalita bude představovat chráněný přírodní výtvor, bude tato skutečnost zdůrazněna v textu).
fyzická existence a stupeň zachování lokality – na lokalitě (pokud nejde o chráněný přírodní výtvor) musí mít studenti možnost odběru vlastního studijního materiálu; vyloučeny jsou lokality významné z historického hlediska, v současné době však již neexistující.
typová variabilita – lokality budou vybírány tak, aby prezentovaly variabilitu mineralogických i petrologických procesů a jevů.
K jednotlivým lokalitám budou zpracovány podrobné vysvětlující texty, které budou obsahovat zejména:
přesnou lokalizaci podle turistických map 1:50 000 KČT a zaměření systémem GPS.
přehledné zařazení lokality do širšího geologického kontextu.
zpracování jevů, které je možno na lokalitě zastihnout a studovat - tyto jevy budou makro- i mikrofotograficky zdokumentovány a doplněny analytickými daty (např. chemická analýza, RTG studium a optické studium).
další doplňující informace např. z historie využívání lokality nebo dalších vědních disciplín (geografie, biologie).
seznam literatury použitelné pro podrobnější studium poměrů na lokalitě.
Takto zpracované exkurzní lokality budou sestaveny do HTML stránky se širokými možnostmi prohlížení textu a obrazových příloh. HTML stránka bude volně přístupná na internetovém serveru Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.
Vzhledem k tomu, že v rámci studia věd o Zemi jsou praktické znalosti a zkušenosti získané v terénu nenahraditelné, je hlavním cílem projektu umožnit posluchačům geologických disciplín ze všech vysokých škol ČR navštívit zpracované exkurzní lokality, a to jak v rámci výuky, tak i individuálně. Na základě informací z průvodce mohou konfrontovat své teoretické znalosti s vlastními praktickými poznatky z terénu. Předpokládáme, že průvodce bude neocenitelnou pomůckou i pro vysokoškolské pedagogy, a to při plánování, přípravě a organizaci terénních cvičení zaměřených na mineralogii a petrografii.